Fii pregatit pentru neprevazut - Tehnica
Daca ai plecat la lucru cu un singur aparat iar acesta se defecteaza cand ti-e lumea mai draga si nu-ti mai poti face treaba, este numai vina ta ! Echipamentele foto sunt niste echipamente relativ complexe, ce utilizeaza curent electric iar majoritatea au componente in miscare. In plus, sunt manipulate si operate de catre oameni. Toate acestea sunt potentiale surse pentru o multime de probleme de natura tehnica.
Evitarea lor e simpla (dar si oarecum costisitoare in acelasi timp): redundanta. Investeste in doua body-uri (nu trebuie sa fie neaparat de aceeasi generatie sau sa fie "de nou"). Nu trebuie sa-ti dublezi toate obiectivele, dar poti avea unul sau doua de rezerva. Poti avea un blit in plus, mai ales cu aparitia brandurilor asiatice ce au venit la pachet cu un pret mult mai decent. Unul dintre putinele lucruri pe care e destul de greu sa le dublezi este trepiedul (pe teren e mai greu sa transporti doua), asta inseamna un singur lucru : cumpara unul bun de la inceput !
Profesionalismul inseamna capacitatea de a-ti face treaba in conditii dificile. Inseamna organizare, cunostinte si experienta necesare pentru predictia si evitarea posibilelor probleme. Depinde de tine sa te pregatesti asa cum trebuie. Clientii nu au nici o vina ca ti-a "murit" aparatul, ca diafragma obiectivului nu mai vrea sa lucreze sau ca blitului tocmai i s-a ars lampa. Si nu uita sa ai acumulatori de rezerva ! Pentru orice ai in geanta si merge pe baza de electricitate : de la camera la blituri, telecomenzi, triggere, exponometrul s.a.m.d.
Pentru body-uri si lentile, utilizarea mai atenta, ingrijirea constanta, curatarea, gresarea, reviziile la un service autorizat, le pot prelungi timpul de viata si functionalitatea.
Un plan de gestionare al acumulatorilor ar fi util. Ce, cand, cat. Ce ai incarcat si folosit, cand, cat le-ai folost/incarcat. Te ajuta sa ai o evidenta asupra surselor de curent. Mai ales daca lucrezi in locatii izolate si depinzi de acumulatori. Pare complicat (si chiar o munca in plus) dar nu este asa : poti numerota acumulatorii si poti face o fisa in care sa notezi data incarcarii si descarcarii lor. Data fiind perioada de viata relativ limitata, in acest fel poti sa ai o organizare si un management bun al lor. Organizarea si pastrarea lor ordonata este iarasi este utila. Conteaza la fel de mult si tipul de incarcator folosit. Un incarcator "inteligent" (cu management de incarcare pentru fiecare acumulator) va fi mai scump, dar va asigura un timp de viata mai indelungat acumulatorilor. Tipul acumulatorilor impreuna cu modul lor de utilizare dicteaza si modul lor de incarcare : incarcare rapida, cu descarcare scurta, incarcare lunga cu retinere de curent o perioada mai lunga, etc. Documentati-va in legatura cu tipurile si utilizarile acumulatorilor folositi, va va salva de surprize neplacute aparute exact cand va va fi lumea mai draga.
Cardurile de memorie, aparent niste accesorii comune si banale, pana in momentul in care nu mai poti accesa imaginile de pe ele, esti in pom iar pomul este in aer ... Este complet neplacut si neprofesional ca dupa o sedinta foto, dupa niste ore de munca pentru tine si client/model, dupa niste momente pe care nu le mai poti repeta, sa te trezesti ca toate imaginile sunt pierdute. Problemele tehnice legate de stocare pot fi de multe feluri, de la probleme fizice pana la probleme de partitionare, fisiere corupte, sisteme de fisiere cu erori s.a.m.d. In multe cazuri, softurile de recuperare sau firmele specializate mai pot recupera o parte sau chiar toate fisierele de pe cardurile corupte. Dar nu te baza pe asta. Investeste in carduri bune, profesionale (bineinteles ca si ele sunt supuse defectelor, dar cu o rata mai mica)
Cel mai important lucru in ceea ce priveste datele este redundanta. In locatie, in studio, oriunde e cazul, dupa ce ai terminat o serie de cadre salveaza-le ! Memoriile usb si hdd-urile externe nu mai sunt atat de scumpe, poti face o copie intr-un laptop si una pe un hdd extern, asa ai imaginile in cel putin 3 locuri. Chiar si solutiile cloud sunt bune ! Sunt multe camere ce ofera posibilitatea de a scrie pe doua carduri in acelasi timp, foloseste-te de aceasta optiune ! O data terminat shootingul, fa un back-up al datelor in cel putin doua locuri. Pentru volume mari sau stocare pe termen lung, un NAS sau un calculator mai vechi cu niste HDD-uri mari sunt extrem de utile. Logica este simpla : este munca ta, sunt rezultatele tale care te reprezinta, sunt imaginile platite de client si esti direct raspunzator pentru ele.
Mai exista o serie de probleme ce pot sa apara si pot fi evitate simplu :
Probleme de la transport si stocare - investeste in genti de transport serioase, nu te bucura ca ai dat 2 lei pe o ditamai geanta, iar la primul drum ti se rupe manerul si o scapi pe jos. Protectia este importanta, nu arunca "bureteii" din genti si rucsac, au o utilitate specifica, sa nu ti se lovesca "jucariile" intre ele in geanta. Capacele fata/spate ale obiectivelor au rolul lor, nu au fost inventate degeaba .. stiu, se pierd al naibii de rapid, dar se gasesc de schimb si nu costa mult. Poate e mai cool sa scoti cureaua pentru purtat la gat, dar daca ai infasura-o pe mana de doua ori, nu ai mai scapa aparatul pe jos din greseala, nu ? Pentru lucrul indelungat exista tot felul de solutii profesionale de fixare pe umeri sau la brau, hamuri, curele detasabile etc. Pana la urma este investitia ta, nu ai vrea sa o si protejezi ?
Probleme de manipulare - nu este vina producatorului sau a scaunului ca tu nu ai fost atent si ai lovit obiectivul de el. Putin atentie in timpul lucrului este necesara. Mesenii care se ridica brusc si te lovesc, dansatorii care se transforma in ghiulele umane pe ringul de dans, copii care alerga si iti apar brusc in fata, chelnerul care e atent la tava sa, pensionarul care vrea sa faca o gluma si intinde bastonul sa te impiedice, capacul de canalizare ridicat, cainele care latra si se repede din tufis, gheata pe care aluneci ... si lista ar fi mult mai luuuunga. Cu putina atentie poti scapa de o gramada de probleme. Creaza-ti un spatiu personal, ai grija de el si foloseste-l; pastreaza distanta fata de eventualele "pericole".
Probleme de vreme - majoritatea aparatelor moderne au un oarecare nivel de protectie pentru apa si praf, dar nu te baza pe asta, producatorii vor sa vinda cat mai mult si uneori "vrajala" comerciala e mai mare decat rezultatele reale.Daca cari in geanta ta o husa de ploaie, o pelerina, o umbrela sau chiar o simpla punga de plastic cu care sa acoperi aparatul, ai mai multe sanse sa-l protejezi si sa prinzi si niste cadre pe care altii nu le pot avea, pentru ca si-au "ascuns" aparatele de mult. O mica bucata de material textil (mai moale) pentru sters picaturie si praful este extrem de utila.
Grija pe care o ai cu tehnica utilizata se regaseste in modul ei de functionare. Nu poti evita defectele de fabricatie, incidentele sau problemele ocazionale, dar cu putin atentie (si niste mici investitii) poti ajunge sa eviti majoritatea problemelor de natura tehnica aparute. Iar asta inseamna un singur lucru : iti salvezi imaginea (nu ai rateuri, ai rezultate bune in orice conditii, iar clienti sunt multumiti